Ga naar de inhoud

Afvalbrengpunt

Algemeen

Bij ons afvalbrengpunt aan de Zuiderkijl 9 in 2e Exloërmond kunt u afval inleveren dat niet in uw container past.

Openingstijden

Dinsdag 13.00-16.00 uur 
Woensdag 13.00-16.00 uur
Donderdag 13.00-16.00 uur*
Vrijdag 13.00-16.00 uur* 
Zaterdag 9.00-14.00 uur

*Op donderdag 26 mei (Hemelvaartsdag) en vrijdag 27 mei is het afvalbrengpunt gesloten. 

Wat kunt u inleveren?

Het volgende afval kunt u gratis inleveren:

  • asbest
  • frituurvet-/olie
  • grof tuinafval
  • harde kunststoffen (bijvoorbeeld plastic tuinmeubelen)
  • klein chemisch afval
  • luiers
  • matrassen
  • oud papier en karton
  • piepschuim
  • textiel
  • tuin- en snoeiafval
  • verpakkingsglas
  • wit- en bruingoed

Voor het volgende afval betaalt u € 0,15 per kilogram:

  • autobanden (maximaal 4 per jaar)
  • bitumineuze dakbedekking
  • bouw- en sloopafval
  • gips
  • grof huishoudelijk afval
  • hout
  • oud ijzer
  • puin
  • vlakglas

Organisaties van rommelmarkten betalen een kortingstarief van € 0,03 per kilo.

Voorwaarden

  • U krijgt alleen toegang tot het afvalbrengpunt op vertoon van uw afvalpas. Alleen inwoners van de gemeente Borger-Odoorn ontvangen een afvalpas.
  • U kunt alleen huishoudelijk afval brengen dat niet op normale wijze in uw grijze of groene container kan. Gewoon huishoudelijk restafval wordt niet geaccepteerd.
  • Bedrijfsafval wordt niet geaccepteerd.
  • Alleen personenauto’s, eventueel met aanhangwagen, worden toegelaten.
  • Voor een aantal afvalsoorten worden kosten in rekening gebracht.
  • Gebruik van het afvalbrengpunt is op eigen risico.
  • Op verzoek moet u zich kunnen legitimeren.

Afvalpas

Voor een bezoek aan het afvalbrengpunt en voor het openen van ondergrondse containers heeft u een afvalpas nodig. Deze pas is gekoppeld aan uw adres. Elk huishouden in Borger-Odoorn betaalt afvalstoffenheffing, en heeft in 2018 gratis een nieuwe afvalpas gekregen. Een afvalpas wordt niet verstrekt aan bedrijven, bezitters van vakantiewoningen en bewoners van flats waar de afvalvoorziening centraal geregeld is door de verhuurder.

Nieuwe afvalpas aanvragen

Bent u uw afvalpas kwijt of is hij stuk? Dan kunt u tegen betaling van € 15,- een nieuwe afvalpas aanvragen. Na betaling van dit bedrag via iDeal ontvangt u deze pas per post. Wij streven naar een verwerkingstijd van 2 weken. Bent u verhuisd naar een adres in de gemeente Borger-Odoorn en heeft de vorige bewoner de afvalpas niet achtergelaten? Geef dit dan zo snel mogelijk maar uiterlijk drie maanden na de verhuizing aan ons door. U ontvangt dan per post gratis een nieuwe afvalpas en we voorkomen onbedoeld gebruik van de oude pas. Kunt u een nieuwe pas niet online aanvragen? Neem dan telefonisch contact met ons op.