2 leden van de Rekenkamer

Over de vacature

Openingsdatum
14 april 2025
Sluitingsdatum
4 mei 2025
Uren per week
nvt.
Salaris
Vakgebied
Bestuurlijk
Opleidingsniveau
HBO, WO bachelor

De rekenkamer voert onderzoek uit naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer, van de gemeentelijke organisatie en van de gesubsidieerde instellingen. De rekenkamer werkt zelfstandig en onafhankelijk van de gemeenteraad. Ze bepaalt haar eigen onderzoeksagenda, voert zelf onderzoek uit of begeleidt externe onderzoekers, en is verantwoordelijk voor de eindrapportage. Voor haar werkzaamheden beschikt zij over een eigen onderzoeksbudget. De rekenkamer bestaat uit vier (externe) leden en wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. 

Wij zoeken twee leden die actief bijdragen aan het selecteren van onderzoeksonderwerpen, het beoordelen van onderzoeksopzetten en het formuleren van heldere, bruikbare aanbevelingen- een echte 'Begrotingsverkenner.'

De leden hebben oog voor de bestuurlijke context en kunnen onderzoeksresultaten scherp en toegankelijk overbrengen

Functie-eisen:

  • hbo/academisch werk- en denkniveau;
  • affiniteit met het functioneren van de overheid;
  • gevoel voor politiek-bestuurlijke besluitvorming;
  • goede communicatieve en sociale vaardigheden;
  • in staat om op een heldere manier conclusies en aanbevelingen te formuleren en te presenteren;
  • bestuurlijke ervaring, kennis van (gemeente)financiën en/of ervaring met onderzoek of het begeleiden van onderzoek is een pré;
  • Je hoeft geen jarenlange ervaring te hebben - een frisse blik, analytisch vermogen en een nieuwsgierige houding zijn minstens zo belangrijk.

Conform artikel 81f van de gemeentewet, is het o.a. niet toegestaan dat een lid van de rekenkamer tevens lid is van de raad of van een commissie van de gemeente. 

Nadere informatie:

De leden van de rekenkamer worden benoemd voor een periode van zes jaar. Een lid ontvangt een vergoeding van € 237,43 voor het bijwonen van de vergadering van de rekenkamer en een vergoeding van € 61,94 per uur voor werkzaamheden anders dan de reguliere vergaderingen. Daarnaast worden de reiskosten vergoed. De rekenkamer vergadert ca. éénmaal per maand, op een avond. De werkzaamheden nemen gemiddeld 2 uur per week in beslag. 

 Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Ico van Slooten, voorzitter van de rekenkamer, tel. 06-10777546.

 Op www.borger-odoorn.nl/rekenkamerexterne-link-icoon kunt u meer informatie vinden over de rekenkamer.

Solliciteren:

Een schriftelijke sollicitatie, samen met uw curriculum vitae, kunt u richten aan de secretaris van de rekenkamer , Postbus 3, 7875 ZG Exloo of mailen naar rekenkamer@borger-odoorn.nl 

Uw sollicitatie dient uiterlijk 4 mei a.s. bij ons binnen te zijn.

De gesprekken vinden plaats op donderdag 15 mei a.s. tussen 16.00 en 19.00 uur, in het gemeentehuis in Exloo.

Locatie
Exloo
Adres
Hoofdstraat 50, 7875AD, Exloo
Stad
Hoofdstraat 50, 7875AD, Exloo