Helga Ruben-Dragtsma
Helga Ruben-Dragtsma is digicoach bij gemeente Borger-Odoorn
“Wat bij mij voorop staat is dat je jezelf mag zijn. Ook hebben we prima arbeidsvoorwaarden, een goede werk-privébalans, een informele sfeer, korte lijnen en doorgroeimogelijkheden. En je mag als werknemer werken in een prachtige gemeente!”
Hoe ben je bij onze gemeente terecht gekomen?
“Eigenlijk was ik niet op zoek naar ander werk. Bij mijn voorgaande werkgever heb ik twee reorganisaties doorstaan. Ondanks dat het net weer rustig was bij die organisatie, ben ik aan het denken gezet toen ik de vacature via social media voorbij zag komen. Ik had ook interesse omdat ik toen twee functies bekleedde en dat zorgde voor onrust bij mij. Een mooie bijkomstigheid was dat ik in de periode van reorganisatie een jaar voor Waterschap Hunze en Aa’s heb mogen werken. Door deze ervaring heb ik gemerkt dat ik goed binnen de overheid mijn ‘ei’ kwijt kan. Dit maakte voor mij de keus makkelijker om een overstap te maken. Toen ik op gesprek mocht komen, voelde het direct als een warm bad. Het gesprek verliep gemoedelijk, er was een informele sfeer en het voelde vertrouwd. Alsof ik de mensen al langere tijd ken.”
Wat doe je precies bij de gemeente Borger-Odoorn?
“Vanaf december 2019 ben ik werkzaam bij onze organisatie. Ik ben gestart als medewerker digitale informatievoorziening. Sinds 2022 jaar werk ik als digicoach. En wat een veelzijdige baan heb ik, want geen dag is hetzelfde. De ene dag bestaat uit overleggen en de andere dag werk ik zaken uit. Verder verzorg ik trainingen, zoals Microsoft Teams aan nieuwe medewerkers. Ook bied ik ondersteuning bij het gebruik van verschillende applicaties. Kortom, vanuit mijn rol denk ik altijd mee over hoe we beter en gemakkelijk met elkaar digitaal kunnen samenwerken. Ik ben echt een 'vraagbaak', wat ik erg leuk vind. Ook hou ik mij bezig met ons intranet, zowel voor- als achter de schermen. Daarnaast doe ik het secretariaat van onze personeelsvereniging, dus als er een activiteit op de agenda staat, ben ik daar druk mee.”
Hoe waren je 1e werkdagen?
“De eerste dagen kwam er best veel op mij af. Alles moest ingeregeld worden qua autorisaties, alles is nieuw en veel indrukken. Gelukkig mag ik als persoon graag zelf dingen uitzoeken en het liefst zo snel mogelijk. Maar voordat je weet hoe alles reilt en zeilt ben je nog wel even onderweg. Ik weet nog goed dat ik een goede indruk kreeg toen ik een rondleiding kreeg door het gemeentehuis en langs alle afdelingen ben gelopen. Tegenwoordig hebben we voor nieuwe collega’s een ‘onboardingsprogramma’. Wat mij betreft een hele mooie stap! Onze nieuwe collega’s krijgen een buddy toegewezen, ze worden bijgepraat door de afdeling, ze mogen een kijkje nemen op de gemeentewerf en ze maken een rondje met een bus door de gemeente.
Klopt het beeld wat je eerst had van ons als organisatie met de werkelijkheid?
“Het eerste jaar heb ik mijn weg moeten vinden. Ik ben als persoon iemand van ‘directe’ actie. Naar mijn idee konden sommige processen iets sneller. Er worden hier weloverwogen beslissingen genomen, wat overigens erg goed is! Dit beeld had ik in eerste instantie niet. Voor beide valt iets te zeggen. En als je daar als persoon een goede middenweg in kan vinden dan ben je bij Borger-Odoorn aan het juist adres. Voor mij is het in ieder geval een leerproces geweest. Verder heb ik mijn draai moeten vinden toen ik na 4 maanden werken door corona thuis moest werken. Natuurlijk had ik dit niet zien aankomen.”
Wat maakt volgens jou ons aantrekkelijk als werkgever?
“Wat bij mij voorop staat is dat je jezelf mag zijn. Ook hebben we prima arbeidsvoorwaarden, een goede werk-privébalans, een informele sfeer, korte lijnen, doorgroeimogelijkheden. En je mag werken in een prachtige gemeente! Ik zie onze gemeente als maatschappelijk betrokken, als een gemeente die diversiteit nastreeft en als een gemeente dichtbij de inwoners. En werken bij een kleine gemeente heeft voordelen. Ten opzichte van een grote gemeente ben je minder beperkt in de werkzaamheden. Wat zich voordoet en waar je affiniteit mee hebt, pak je op. Dit is waarom ik niet snel zal switchen naar een grote gemeente. Verder zie ik dat onze gemeente goed let op werkgeluk van medewerkers en naar ontwikkeling. Dit laatste hoeft niet altijd te betekenen dat mensen hogerop komen, maar kan ook betekenen dat je binnen de organisatie een andere functie aanneemt. Ik vind het erg leuk dat ik dit ook daadwerkelijk zie gebeuren.”
Wat merkt een inwoner van onze gemeente van jouw werk?
“Dat digitaal samenwerken heel handig kan zijn! Zo werken burgers samen met energiecoaches in Microsoft Teams. Ook delen we vanuit de applicatie Microsoft Forms bijvoorbeeld enquêtes met de burger.”
Waar zie je jezelf nog naar toe groeien binnen onze Gemeente?
“De functie digicoach is relatief nieuw binnen de organisatie en samen met mijn coördinator heb ik de functie inhoudelijk vormgegeven. Door corona is de invulling van mijn rol in een versneld proces gekomen. Ik kan de komende tijd zeker nog mijn ‘ei’ kwijt in het werk wat ik doe. Ik hou van aanpakken, dingen regelen en signaleer zaken snel. Dat maakt dat de rol van digicoach erg goed bij mij past!”
Een ‘Vooruitbeweger’ voor jou is iemand die…..
“Bezig is met vernieuwen, want stilstaan is achteruitgang! Ook al weet je niet altijd zeker of een verandering aan je verwachtingen voldoet. Maar… als je het niet probeert weet je het niet.”