Klacht melden over verhuurder
Huurt u een woning of bent u woningzoekende en de verhuurder houdt zich niet aan de regels? Meld dan uw klacht bij ons.
Denkt u dat u teveel huur betaald? Via de huurprijscheck kunt u zelf berekenen of uw huur omlaag kan. Blijkt uw huurprijs te hoog? Doe dan een melding bij ons.
Let op!
Is de verhuurder een woningcorporatie, bijvoorbeeld Lefier of Woonservice? Meld dan uw klacht bij hen.
Is uw huur te duur? Dan meldt u dit wel bij ons.
Wet goed verhuurderschap
Huurders hebben op de Nederlandse huurmarkt nog te vaak te maken met onbetrouwbare verhuurders en misstanden. Houdt een verhuurder zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente gaan handhaven of de melder hulp bieden. Bijvoorbeeld bij discriminatie, intimidatie of te hoge huurprijzen. Om dat te voorkomen geldt vanaf 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap.
Wet betaalbare huur
Woont u in een zelfstandige huurwoning? Dan kan het zijn dat uw huur door de Wet betaalbare huur omlaag kan. De maximale huurprijs wordt bepaald door onder andere de oppervlakte van uw woning, het energielabel en de WOZ-waarde.
Regels verhuurders of bemiddelaars
Doe een melding als de verhuurder of bemiddelaar zich niet houdt aan deze regels.
De verhuurder:
- mag niet discrimineren en intimideren
- mag maximaal 2 maanden huur aan borg vragen
- mag geen onredelijke servicekosten vragen
- moet een schriftelijk huurcontract maken
- moet de huurders schriftelijk informeren over rechten en plichten, hoogte van de borg, de servicekosten, contactgegevens van de verhuurder
Voor verhuurbemiddelaars geldt dat ze geen bemiddelingskosten aan de huurder mogen vragen.
Buitenlandse werknemers
Om buitenlandse werknemers beter te beschermen moeten verhuurders een huurovereenkomst apart van de arbeidsovereenkomst opstellen. Ook moet de verhuurder de huurders schriftelijk informeren in een taal naar voorkeur.