Raadsadviseur / plv. griffier
Over de vacature
- Openingsdatum
- 22 september 2025
- Sluitingsdatum
- 5 oktober 2025
- Uren per week
- 36
- Salaris
- € 4349 - € 6594
- Vakgebied
- Griffie
- Opleidingsniveau
- HBO
Wil jij adviseren, organiseren, communiceren en vergaderen voor en met de gemeenteraad? Ben jij op zoek naar een functie met veel afwisseling en dynamiek, waar jij je inzet voor de lokale democratie? Dan zoeken wij jou!
De gemeenteraad van Borger-Odoorn bestaat uit 21 leden met 8 politieke partijen en wordt ondersteund door de griffie. De griffie bestaat uit een jong en ambitieus team van 4 medewerkers: de griffier, raadsadviseur/plv. griffier, raadsadviseur en griffiemedewerker. In verband met het vertrek van onze raadsadviseur/plv. griffier zoeken wij een: Raadsadviseur / plv. griffier voor 36 uur per week.
Over de functie
De griffie adviseert, faciliteert en ondersteunt de raad op professionele wijze, zodat raads- en commissieleden hun taken optimaal kunnen uitoefenen. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat de informatievoorziening goed op orde is. Als raadsadviseur zoek je de samenwerking en verbinding met de gemeentelijke organisatie op als het gaat om de voorbereiding van bijeenkomsten, aanlevering van de stukken, planning van de onderwerpen en de afhandeling van de moties en toezeggingen. We doen dit omdat we samen met de organisatie werken voor het lokale bestuur en de inwoners van Borger-Odoorn. De doorontwikkeling van de griffie en de raad is een belangrijk focuspunt voor het team. Daarnaast vinden op 18 maart 2026 de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Als raadsadviseur speel jij een belangrijke rol bij de overdracht van de oude naar de nieuwe raad en zorg je er samen met je collega’s voor om dit zo soepel mogelijk en volgens alle regels te laten verlopen.
Kortom, een afwisselende en uitdagende functie met een leuke organisatie en gemeenteraad! Dit zie je terug in je functie, waarbij je:
- de vergaderingen voorbereidt, ondersteunt en mede deelneemt;
- optreedt als commissiegriffier van verschillende commissies, waaronder in ieder geval de commissie financiën en algemene raadscommissie;
- sparringpartner bent van de griffier voor de strategische ontwikkeling van de raad en indien nodig de griffier vervangt;
- de gemeenteraad adviseert over onder andere de inzet van raadsinstrumenten en raadsvoorstellen;
- het startprogramma voor de nieuwe gemeenteraad coördineert en samen met de raadsadviseur organiseert;
- in samenwerking met de griffiemedewerker en raadsadviseur verantwoordelijk bent voor de dagelijkse gang van zaken van de organisatie en uitvoering van secretariële, administratieve en logistieke ondersteuning van de raad.
Wat breng jij mee?
- Je bent een toegankelijk, behulpzaam en daadkrachtig persoon, die breed inzetbaar is en goed kan plannen en organiseren. We zoeken een stevige adviseur, die durft te adviseren en ook buiten de kaders kijkt;
- Je bent flexibel, waarbij je zorgvuldig werkt, en je hebt een goed gevoel voor wat de raad nodig heeft om zijn werk te kunnen doen en brengt dit ook proactief naar voren;
- Je hebt ervaring in het strategisch adviseren en begeleiden van complexe situaties, waarbij je gevoel hebt voor de politiek bestuurlijke context. Je bent diplomatiek, neutraal en onafhankelijk en weet op deze wijze raadsleden te ondersteunen en de belangen van de raad als geheel te behartigen;
- Je hebt affiniteit met en/of kennis van gemeentelijke financiën;
- Goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden, goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
- Minimaal aantoonbaar HBO werk- en denkniveau;
- Je hebt geen moeite met flexibele werktijden. Je bent dan ook gemiddeld één avond in de week beschikbaar.
Wat wij bieden?
Afhankelijk van ervaring, opleiding en deskundigheid een salaris tussen € 4.349,- en € 6.594,- bruto per maand bij een dienstverband van 36 uur per week (functieschaal 11, peildatum 1 oktober 2025). Een jaarcontract met de intentie om dit bij goed functioneren na een jaar om te zetten naar een vast dienstverband.
Bovenop je salaris krijg je een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% van je jaarsalaris. Met dit budget stel je naar eigen wens een deel van je arbeidsvoorwaarden samen. Bijvoorbeeld extra vakantiedagen of extra geld door maandelijkse uitbetaling van je budget.
Daarnaast kan je rekenen op een informele, open en collegiale werkomgeving. Met veel afwisseling, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Tevens is er de mogelijkheid je verder te ontwikkelen en helpen we je een goede balans te vinden tussen werk en privé.
Waar kom je te werken?
Wij zoeken mensen met een eigen kijk. Die geloven in zichzelf, in collega's én de kracht van de samenleving. Die verantwoordelijkheid durven nemen, maar ook durven geven. Die denken in mogelijkheden en voor een positieve beweging kunnen zorgen. We zijn en zoeken VooruitBewegers, in allerlei soorten en maten.
Borger-Odoorn is een vooruitstrevende plattelandsgemeente met een hoog ambitieniveau. Onze ongeveer 250 medewerkers zetten zich in voor klantgerichte dienstverlening voor ruim 25.000 inwoners en ondernemers. Het grondgebied is uitgestrekt en centraal gelegen op de Drentse Hondsrug en het aangrenzende Drentse veenkoloniale gebied. De groene omgeving kenmerkt zich door talloze recreatieve en toeristische mogelijkheden. Kenmerkend voor de gemeente Borger-Odoorn als werkgever zijn de informele werksfeer en het feit dat verantwoordelijkheden laag in onze organisatie liggen. We werken regionaal samen met de gemeenten Emmen en Coevorden en zijn de eerste Drentse gemeente met het internationale Cittaslow-keurmerk. Kijk voor meer informatie over werken bij de gemeente Borger-Odoorn op www.borger-odoorn.nl/vacatures.
Informatie
Heb je nog vragen over de vacature of wil je meer informatie over onze cultuur of de rol die je mogelijk gaat vervullen? Dan kun je je richten tot Indra Oosting, griffier via (06) 46 23 11 04 of per mail via i.oosting@borger-odoorn.nl. Heb je vragen over de procedure? Neem dan contact op met Carolien Manning, recruiter. Zij is te bereiken via (06) 53 91 90 43.
Ben je enthousiast en herken je jezelf in het profiel?
In je motivatiebrief horen we graag waarom jij de ideale kandidaat bent voor deze functie. Solliciteren kan digitaal t/m zondag 5 oktober met een motivatiebrief en curriculum vitae via www.vooruitindrenthe.nl. De eerste ronde sollicitatiegesprekken vindt plaats op woensdagmiddag 8 oktober. Een Discover potentieel analyse is mogelijk onderdeel van de procedure. Op maandag 6 oktober laten wij weten of we je uitnodigen voor een gesprek.
De vacature staat zowel in- als extern geubliceerd.
- Locatie
- Exloo
- Adres
- Hoofdstraat 50, 7875AD, Exloo
- Stad
- Hoofdstraat 50, 7875AD, Exloo