Registratie nieuwe partij en kandidaatstelling

De gemeenteraadsverkiezing

Op 18 maart 2026 vindt de gemeenteraadsverkiezing plaats. Inwoners van Borger-Odoorn kiezen dan de nieuwe gemeenteraad voor de komende vier jaar.

Onderstaande informatie is bedoeld voor politieke partijen die willen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezing. U vindt hier alle belangrijke informatie over de registratie van een nieuwe partij, de kandidaatstelling en de vaststelling van de uitslag.

Ga naar Kiesraad

De Kiesraad stelt de benodigde software en formulieren voor de kandidaatstelling in december 2025 beschikbaar via haar website. De uiterlijke datum dat de software wordt gepubliceerd is 22 december 2025. OSV PP helpt u bij het invullen en afdrukken van de juiste formulieren.

Registratie van nieuwe politieke partijen 

Politieke partijen (in de Kieswet en op officiële formulieren: politieke groepering) hebben meestal een naam, een zogenaamde aanduiding. Wilt u als nieuwe lokale partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in onze gemeente? Dan kunt u uw aanduiding tot en met uiterlijk 22 december 2025 registreren bij het centraal stembureau.

Zo werkt de registratie

Wat registreert u?

U registreert de naam waarmee uw partij op het stembiljet komt te staan, de zogenaamde aanduiding. Dit kan een volledige naam zijn (bijvoorbeeld. “Partij voor Borger-Odoorn”), een afkorting of een combinatie daarvan.

Het is ook toegestaan om u niet te registreren en zonder aanduiding mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezing. Dit heet een “blanco lijst”. Er staat dan geen partijnaam boven de lijst met kandidaten en op het stembiljet, maar alleen een lijstnummer.

Welke document moet u inleveren?

Bij het indienen van een registratieverzoek moet u de volgende documenten inleveren:

  • Een volledig ingevuld registratieverzoek (Model G1-1);
  • Een kopie van de notariële akte met de statuten van de vereniging;
  • Een betalingsbewijs van de waarborgsom (€ 112,50).

Uw partij moet een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid zijn. 

Wanneer hoeft u zich niet te registreren?

Is de naam van uw partij al geregistreerd voor de Tweede Kamer, Provinciale Staten van Borger-Odoorn of de gemeenteraad van Borger-Odoorn? Dan hoeft u de aanduiding niet opnieuw te laten registreren.

Een overzicht van alle geregistreerde aanduidingen voor de Tweede Kamer vindt u op de website van de Kiesraadexterne-link-icoon.

Als u aan een bestaande naam iets toevoegt, bijvoorbeeld “CDA Borger-Odoorn” in plaats van “CDA”, dan wordt dit gezien als een nieuwe aanduiding. In dat geval moet u de aanduiding dus wél registreren. 

Een lokale afdeling moet altijd met de landelijke partij afstemmen of zij onder een aangepaste aanduiding mogen deelnemen.

Waarborgsom registratie aanduiding

Voor de registratie van een aanduiding moet een waarborgsom van €112,50 worden overgemaakt. De waarborgsom kan worden overgemaakt naar:

  • IBAN: NL35BNGH0285040529
  • Rekeninghouder: Gemeente Borger-Odoorn
  • Omschrijving: Waarborgsom kandidaatstelling /registratie naamsaanduiding [PARTIJNAAM].

De waarborgsom wordt teruggegeven als de partij bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing een geldige kandidatenlijst inlevert.

Beoordeling registratieverzoek

Het centraal stembureau beslist zo spoedig mogelijk over een verzoek tot registratie van een naam (aanduiding) en kijkt daarbij naar de voorwaarden uit artikel G3 van de Kieswet:

  • De naam is niet in strijd met de openbare orde;
  • De naam lijkt niet te veel op de naam van een andere politieke partij;
  • De naam lijkt niet te veel op een rechtspersoon die door de rechter verboden is;
  • De naam is niet op een andere manier misleidend;
  • De naam is niet langer dan 35 letters of andere leestekens.

De gemachtigde ontvangt schriftelijk bericht van de beslissing van het centraal stembureau. 

Kandidaatstelling

Op de dag van kandidaatstelling, maandag 2 februari 2026, moeten alle partijen tussen 09.00 en 17.00 uur naar het centraal stembureau. 

Een aantal dagen na de dag van de kandidaatstelling houdt het centraal stembureau zitting. De datum van deze zitting volgt nog. Wat er ingeleverd moet worden bij de kandidaatstelling, staat hieronder genoemd in de checklist.

U kunt op de lijst minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten plaatsen. De persoon die de kandidatenlijst inlevert moet gemachtigd zijn om dit namens de partij te doen.

Zo werkt de kandidaatstelling

Checklist inlevering kandidatenlijst

Voor alle partijen:

  • Kandidatenlijst (Model h1);
  • Instemmingsverklaringen van alle kandidaten (Model H9);
  • Kopie geldige legitimatiebewijs van kandidaten die nog niet in de gemeenteraad zitten;
  • Als kandidaten buiten de gemeente wonen: verklaring dat zij binnen de gemeente Borger-Odoorn gaan wonen als zij benoemd worden in de raad;
  • Aanwijzing van gemachtigde voor kandidaten die niet in Nederland wonen (op Model H9);
  • Als gemachtigde van de partij niet zelf de lijst inlevert: bewijs dat de persoon die de lijst inlevert hiervoor bevoegd is (Formulier H3-1)

Voor (nieuwe) partijen zonder zetel in de gemeenteraad:

  • Bewijs van betaling van de waarborgsom kandidaatstelling (Model H14)
  • 20 ondersteuningsverklaringen (Model H4)

De meeste formulieren kunt u printen vanuit de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV). 

Alle formulieren voor de kandidaatstelling moeten op papier worden ingeleverd bij het centraal stembureau. Ze moeten ook ondertekend zijn. In sommige gevallen mag u een geprinte scan of kopie van een ondertekend formulier inleveren. Dit mag alleen als het centraal stembureau dat van tevoren duidelijk heeft gezegd. Vraag dit dus altijd na!

Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV)

De Kiesraad stelt de benodigde software voor de kandidaatstelling (OSV PP) in december 2025 beschikbaar via haar website. De uiterlijke datum dat de software wordt gepubliceerd is 22 december 2025. OSV PP helpt u bij het invullen en afdrukken van de juiste formulieren. U zorgt er met behulp van deze software voor dat u:

  • De benodigde papieren formulieren aanmaakt;
  • De bijbehorende digitale bestanden aanmaakt en opslaat op een USB-stick;
  • Vervolgens zowel de ondertekende papieren formulieren als de USB-stick met digitale bestanden inlevert in de map die u van de gemeente ontvangt.

U kunt in december en januari deelnemen aan online instructiesessies over OSV PP. Ook hierover leest u in december meer op de website van de Kiesraadwww.kiesraad.nlexterne-link-icoon

Vul bij de persoonsgegevens van iedere kandidaat ook altijd het BSN in, ook al is dat in de software geen verplicht veld. 

Helpdesk OSV

Voor vragen over OSV kunt u bellen met het Informatiepunt Verkiezingenvan de Kiesraad: 070 426 6266. Bij afwezigheid krijgt u een automatisch bericht met de openingstijden.  U kunt ook een e-mail sturen naar informatiepunt@kiesraad.nl .

Wie mogen op de lijst staan?

Iedereen die op een kandidatenlijst wil staan voor de gemeenteraadsverkiezing moet in de gemeente Borger-Odoorn woonachtig zijn of een verklaring tekenen dat diegene naar de gemeente Borger-Odoorn zal verhuizen wanneer diegene wordt benoemd.

Verder moet rekening worden gehouden met de volgende punten:

  • De kandidaat moet de Nederlandse nationaliteit óf de nationaliteit van een andere EU-lidstaat hebben;
  • Als de kandidaat een niet-EU nationaliteit heeft moet diegene minimaal 5 jaar onafgebroken legaal in Nederland wonen;
  • Minderjarigen mogen op de lijst worden geplaatst, als zij op het moment van toelating tot de gemeenteraad maar meerderjarig zijn;
  • Een kandidaat mag niet op meer dan één lijst staan die voor deze gemeenteraadsverkiezing wordt ingeleverd;
Voorcontrole

Een week voor 2 februari (dus vanaf 26 januari 2026) is het mogelijk om de lijst te laten ‘voorcontroleren’. Partijen worden hiervoor uitgenodigd. Burgerzaken controleert de lijsten op volledigheid en juistheid.

U moet de kandidatenlijst en andere documenten op de dag van kandidaatstelling (2 februari 2026) tussen 09.00 en 17.00 uur persoonlijk inleveren. Ook als er bij de voorcontrole geen fouten zijn geconstateerd. 

Verklaring van instemming (model H9)

Van elke kandidaat op de lijst moet een verklaring van instemming met de kandidaatstelling worden ingeleverd. Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken. 

De namen op de verklaring van instemming moeten in dezelfde volgorde staan als op de kandidatenlijst. Daarnaast moeten alle kandidaten een kopie van een geldig identiteitsbewijs inleveren. De gegevens moeten goed leesbaar zijn en overeenkomen met die op de verklaring van instemming.

Ontbreekt de verklaring van instemming en/of de kopie van een geldig identiteitsbewijs, dan wordt de kandidaat van de lijst geschrapt door het centraal stembureau. 

Advies: zorg voor een tijdige ondertekening van de instemmingsverklaringen (i.v.m. vakanties, afwezigheid etc.). 

Ondersteuningsverklaringen (alleen voor partijen die nu niet in de raad zitten)

Partijen die nog niet in de gemeenteraad zitten moeten minstens 30 ondersteuningsverklaringen inleveren van kiesgerechtigde inwoners van de gemeente Borger-Odoorn. Het is aan te raden ongeveer 35 ondersteuningsverklaringen in te leveren. Zo voorkomt u dat u bij een eventuele ongeldige ondersteuningsverklaring een verzuim moet herstellen.

Een ondersteuningsverklaring moet in persoon worden afgelegd aan de balie van onze gemeente. Hierbij moet een geldig identiteitsbewijs worden getoond en moet ter plekke aan de balie een handtekening worden gezet op de ondersteuningsverklaring. 

Het afleggen van ondersteuningsverklaringen kan worden gedaan van 19 januari tot en met 2 februari 2026. 

De formulieren voor de ondersteuningsverklaringen kan een politieke groepering zelf aanmaken en printen via OSV. 

Gehighlighte tekst: Zorg ervoor dat de kandidatenlijst definitief is voordat u de ondersteuningsverklaringen print en verspreidt. Bij het inleveren op de dag van kandidaatstelling moet de volgorde van de kandidaten op de lijst namelijk hetzelfde zijn als de kandidaten en volgorde op de ondersteuningsverklaringen!

Waarborgsom (alleen voor partijen die nu niet in de raad zitten)

Partijen die geen zetel hebben in de huidige gemeenteraad van Borger-Odoorn moeten voor de kandidaatstelling een bedrag van € 225,- overmaken. Deze waarborgsom moet uiterlijk op 19 januari 2026 zijn bijgeschreven op:

  • IBAN: NL35BNGH0285040529
  • Rekeninghouder: Gemeente Borger-Odoorn
  • Omschrijving: Waarborgsom kandidaatstelling /registratie naamsaanduiding [PARTIJNAAM].

U krijgt de waarborgsom terug als u geen geldige lijst inlevert óf als u wel een geldige lijst inlevert en deze vervolgens meer dan 75% van de kiesdeler of een zetel haalt.

Zitting centraal stembureau en lijstnummering

Een aantal dagen na de dag van de kandidaatstelling houdt het CSB zitting. Het CSB bepaalt deze datum nog.

Uitslagvaststelling

De data wordt later toegevoegd en verschijnt binnenkort op deze webpagina.