Afval storten

Op het afvalbrengpunt aan de Zuiderkijl 9 in 2e Exloërmond stort u afval en huisvuil. U kunt uw grofvuil ook inleveren bij een erkend afvalinzamelaar. U mag uw afval niet op anderen plaatsen storten.

Storten op het afvalbrengpunt

Het ligt aan het soort afval of u voor het storten moet betalen.

 Hieronder staan de afvalsoorten die u bij het afvalbrengpunt gratis kunt inleveren: 

Voor de afvalsoorten hieronder betaalt u € 0,15 per kilogram wanneer u deze inlevert bij het afvalbrengpunt:

  • autobanden (maximaal 4 per jaar)
  • bitumineuze dakbedekking
  • bouw- en sloopafval
  • gips
  • grof huishoudelijk afval
  • hout
  • matrassen
  • oud ijzer
  • puin
  • vlakglas

Organisaties van rommelmarkten betalen een kortingstarief van € 0,03 per kilo. 

Voorwaarden storten afvalbrengpunt

  • U krijgt alleen toegang tot het afvalbrengpunt met uw afvalpas.
  • Alleen inwoners van de gemeente Borger-Odoorn kunnen afval storten bij het afvalbrengpunt.
  • U kunt alleen huishoudelijk afval brengen dat niet op normale wijze in uw grijze of groene container kan. Bijvoorbeeld vanwege de grootte. Gewoon huishoudelijk restafval wordt niet geaccepteerd.
  • Bedrijfsafval wordt niet geaccepteerd.
  • Alleen personenauto’s, eventueel met aanhangwagen, worden toegelaten.
  • Gebruik van het afvalbrengpunt is op eigen risico.
  • Op verzoek moet u zich kunnen legitimeren.

Vergeet uw afvalpas niet

Voor een bezoek aan het afvalbrengpunt en voor het openen van ondergrondse containers heeft u een afvalpas nodig. Deze pas is gekoppeld aan uw adres. Elk huishouden in Borger-Odoorn betaalt afvalstoffenheffing en heeft een eigen afvalpas. De afvalpas is nodig om de hoogte van uw afvalkosten te bepalen.

Een afvalpas wordt niet verstrekt aan bedrijven, bezitters van vakantiewoningen en bewoners van flats waar de afvalvoorziening centraal geregeld is door de verhuurder.

Afvalpas kwijt of kapot?

Bent u uw afvalpas kwijt of is hij stuk? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U betaalt hiervoor € 15,-. Na het afronden van de iDeal-betaling ontvangt u de afvalpas per post. U ontvangt de afvalpas na ongeveer 2 weken.

De afvalpas hoort bij uw woning. Bent u verhuisd naar een adres in de gemeente Borger-Odoorn en heeft de vorige bewoner de afvalpas niet achtergelaten? Geef dit dan zo snel mogelijk en uiterlijk 3 maanden na de verhuizing aan ons door. U ontvangt per post gratis een nieuwe afvalpas. Kunt u een nieuwe pas niet online aanvragen? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Meer informatie

Goed gescheiden afval wordt gebruikt om nieuwe producten van te maken. Wilt u hier meer informatie over? Kijk dan op de website van Drenthe geeft door.